Login om uw account te beheren. Met uw account kunt u makkelijk online Vetericyn bestellingen plaatsen.

10 feb

Is jouw paard al klaar voor de lente? Met deze zeven tips wel!

Door het huidige Nederlandse weerbeeld lijkt de lente nog ver, vér weg. Toch zetten we langzaam maar zeker koers richting een zonniger weertype. Het is nú alvast de tijd voor een check-up voor je paardenmetgezel, om er zeker van te zijn dat ook hij of zij straks goed voorbereid is op de weersverandering.
Los van de goede zorgen die je jouw paard afgelopen winter hebt gegeven is een voorjaars- ‘check-up’ ten zeerste aan te bevelen. Gezien het feit dat de lente (net als elk ander jaargetijde) zijn eigen setje mogelijke gezondheidsproblemen met zich meebrengt. We hebben voor jou een lijst met zeven punten samengesteld om in acht te nemen voor aanvang van de lente.

Inentingen

Vaccinaties helpen jouw paard tegen verschillende ziektes te beschermen, alsook het West-Nijl virus. Welke net als sommige andere ziektes kunnen worden overgedragen door insecten die actief zijn tijdens de warmere jaargetijden. Andere ziektes, zoals Tetanus, kunnen tot uiting komen door een open wond. Ook dit zal vaker voorkomen in de lente en de zomer. Ga na bij je dierenarts welke vaccinaties aan te bevelen zijn voor jouw paard in jouw leefgebied.

Voeding

Of je nou wedstrijden met je paard rijdt of puur voor plezier rijdt: gegeven is dat je frequenter en actiever rijdt wanneer de temperaturen oplopen. Wanneer je paard zijn activiteitlevel toeneemt moet ook zijn voeding hier op aangepast worden. Houd toezicht op de conditie van je paard en pas hier zo nodig zijn voeding op aan.

Huidproblemen

Een droge maart en natte april is de boeren naar hun wil. Niet alleen is een nat april een boer naar zijn wil, het is ook bij uitstek het weer waar bacteriële huidinfecties en schimmels vaker de kop op steken. Houd een oogje in het zeil en geef rain rot, jeuk en schrammen geen kans en anticipeer op deze vervelende problemen.

Hoefverzorging

Hoefbevangenheid, brokkelhoeven of scheurtjes in de hoornwand etc. Je paard zijn hoeven zijn vatbaar voor dit soort problemen. Het goed schoonmaken en/of beslaan van de hoeven als dat nodig is zorgt dat de hoeven in topconditie blijven.

Grip op parasieten en vliegen

Laat de warmere jaargetijden je paard geen strobreed in de weg leggen. Externe parasieten, zoals teken en vlooien zullen rond deze periodes op zoek gaan naar een gratis maal. Ook vliegen zullen hun kans schoon zien. Het gebruik van vliegwerende middelen zorgt er voor dat je paard zoveel mogelijk de dans ontspringt om als lopend buffet voor deze bloeddorstige beestjes te dienen. Ook wormen liggen nu vaker op de loer. Een ontwormingsprogramma zal je paard wormvrij houden.

Check-up door de dierenarts

De lente is bij uitstek geschikt om jouw paard aan een jaarlijks ‘gezondheids-examen’ te onderwerpen. Dierenartsen zijn erop getraind om mogelijke problemen snel te detecteren en snel op te lossen. Een dierenarts kan je paard ook op EIA (Coggins) testen. Dit is soms nodig wanneer er gereisd wordt met het paard of er evenementen worden bijgewoond.

Uitrusting van je paard en Vetericyn

Last but not least: voordat jij en jouw paard je naar buiten begeven wees er dan zeker van dat het zadel, hoofdstel, de paardentrailer en andere uitrusting met betrekking tot je paard in goede conditie zijn. Dit verzekert je van een veiligere, en daarmee plezierigere tijd samen met je paard. En: het blauwe flesje Vetericyn houd je te allen tijde in de aanslag om wondjes, schrammetjes, hotspots en schimmels supersnel te beknotten.

Tekst: Mirjan Faber, Tekstbureau Regelrecht

‹‹ Ga terug naar de voorpagina